Såhär kan ditt företag dra nytta av recensioner online

Published: 16, August 2017 at 02:36

2017 vet de flesta att recensioner på nätet kan ha en enorm inverkan på konsumenters köpbeslut. I slutändan kan det till och med vara så att en enda recension – positiv eller negativ – gör att man väljer ett företag över ett annat. Det råder inte heller någon tvekan om att intresset för digitala recensioner fortsätter att växa.

shutterstock_104577038.jpgDe digitala recensionerna blir allt mer framträdande hos sökmotorerna. Ofta visas betyg och recensioner direkt under företagets egen sajt och det är en guldgruva för lokala företag. Å andra sidan är det många företag som inte längre går att hitta i sökresultat eftersom de helt saknar recensioner.  

Det har inte alltid varit lätt för företag att samla in recensioner, speciellt svårt har det varit utanför servicesektorn. Saurage Research menar att 84 procent av amerikanerna påverkas av recensioner i sitt köpbeslut men att endast 28 procent skrivit recensioner själva, oftast när de råkat ut för någonting negativt.

Att vinna kampen om att synas mest på internet inom sin bransch pågår för fullt, men det slutar inte där. Det finns företag som gör allt för att synas mest och som till och med lyckas, men där besökarna ändå inte konverterar. Ofta beror detta på att man inte har några recensioner att visa upp.

Med alla dessa utmaningar uppradade kan man fråga sig hur du som företagare ska kunna dra nytta av fördelarna med digitala recensioner för att uppnå bästa möjliga synlighet?

1. Utvärdera företagets nuvarande rykte på nätet.
Börja med att utvärdera var företaget syns och vad det står. Kolla på de största sajterna som till exempel Google+ och Facebook. Se även över andra relevanta recensionssajter inom branschen, såsom Reco.se.   

2. Svara på de recensioner som finns
Det kan kännas naturligt att endast besvara negativa recensioner, detta är fel. Du bör besvara alla recensioner oavsett om de är positiva eller negativa. Det ger ett mycket bättre intryck på framtida potentiella kunder som läser recensionerna.

Negativa recensioner har potential att följa med företaget i flera år, därför är det väldigt viktigt att lösa problem snabbt och erbjuda en bra lösning för kunden. Så länge inte majoriteten av recensionerna är negativa så kommer potentiella kunder värdesätta att företaget tar ansvar och har en professionell ton i svaren. Dessutom ökar trovärdigheten för de positiva recensionerna när det också finns några negativa recensioner.

3. Samla in recensioner
Det ska inte vara överväldigande att samla in recensioner. Företag måste istället göra det enkelt att be sina kunder att skriva något. Vissa placerar ett klistermärke på dörren, andra erbjuder ett kort med anvisningar för hur man skriver en recension, och en tredje pratar med kunderna och ber dem muntligt att skriva något om företaget.

På Reco.se kan man automatisera processen vilket innebär att kunderna per automatik får ett mejl eller ett sms där de uppmanas skriva en rekommendation om företaget. Ett tillvägagångssätt som har visat sig lyckat med hela 20 procent i svarsfrekvens.

4. Använd och förstärk de bra recensionerna
När du har börjat samla in recensioner är det viktigt att använda dem på rätt sätt. Lägg upp dem på din egen hemsida, på Facebook, i mejl-signaturer, i reklam och i nyhetsbrev. Dela också med dig av recensioner till de anställda, positiva recensioner fungerar som en utmärkt motivationsfaktor för teamet. Försök att nå ut så brett som möjligt med era insamlade recensioner eftersom detta visar på kvalitet och att du erhåller en ledarposition inom branschen.

Genom att samla in och visa upp recensioner på rätt sätt skapar du utmärkta förutsättningar för att:

  • Öka försäljningen
  • Öka tryggheten till nya kunder
  • Förbättra er verksamhet utifrån feedback
  • Öka effekten av extern marknadsföring.

Bra, viktigt eller fult? Vad är dina erfarenheter av digitala recensioner? 

Mer om digitala rekommendationer

 

 Källa: http://searchengineland.com/5-go-tos-to-make-online-reviews-work-for-your-business-181490

Dela den här artikeln:

Artiklar