Riskerna med Facebook Reviews

Published: 30, January 2018 at 11:08

omdomenbliropinion.jpg

Beteendet över hur och var man delar med sig av sina kundupplevelser har förändrats radikalt de senaste åren. I det här inlägget ska jag diskutera vad som händer med ditt företag när kundomdömen används för att uttrycka ett missnöje istället för att beskriva en kundupplevelse.

På Facebook kan alla som har ett Facebookkonto skriva ett omdöme om ditt företag. Dina omdömen på Facebook visas även upp när man söker efter ditt företag på Google vilket kan hjälpa dina potentiella kunder att välja ditt företag, men det kan också vara anledningen till att de väljer bort dig.

Så fungerar det på Facebook
Eftersom att alla med ett konto på Facebook kan skriva ett omdöme finns det risker med att enbart arbeta med Facebook. Personer som har en åsikt om ditt företag kan gå in och lämna ett omdöme om ditt företaget baserat på dessa åsikter, utan att nödvändigtvis ha varit kund till ditt företag.

Under 2017 har det flera gånger hänt att företag gjort någonting som uppmärksammats i media eller av allmänheten. Detta har bidragit till att människor skrivit om företag för att visa sin ståndpunkt, vilket gör att omdömena inte längre baseras på kundupplevelse, utan istället en opinion.

Grand Hôtels omdömen rasade
Ett konkret exempel på när omdömen blev opinion var när anrika Grand Hôtel i Stockholm direkt påverkades av allmänhetens åsikter. Det skedde i samband med att en omtalad konferens skulle arrangeras på hotellet. Betyget rasade på bara några timmar eftersom att allmänheten uttryckte sitt missnöje i form av just omdömen, tusentals omdömen, utan att de nödvändigtvis hade besökt hotellet.

Självklart är det viktigt att det finns en plats där man kan diskutera och ge uttryck för åsikter och missnöje, men vill du vara säker på att det är verifierade kunder som lämnar omdömen kanske du ska använda dig av ett alternativ till Facebook.

Hur kan jag försäkra mig om att det bara är mina kunder som skriver?
På Reco.se är det endast verifierade kunder som får skriva omdömen om ditt företag. Det innebär att bilden som visas upp av ditt företag faktiskt bygger på upplevelser från dina verifierade kunder.

Genom att samarbeta med Reco.se får du hjälp att samla in omdömen från dina kunder. Med ett proaktivt tillvägagångssätt ser vi till att du får ett kontinuerligt inflöde av omdömen från dina kunder. Dessa kan du sedan visa upp på din egen hemsida, på Google samt på Facebook.

Recofacebook_diagram.png

Mer om digitala rekommendationer

Dela den här artikeln:

Artiklar