Så blir du ett rekommenderat företag 2019

Published: 08, March 2019 at 09:55

På reco.se brinner vi för att hjälpa människor att anlita rätt företag genom att visa vad tidigare kunder tycker. 

I det här blogginlägget får du lära dig:

  • Hur omdömen hjälper konsumenter att välja rätt företag.

  • Hur företag får veta vad de kan förbättra genom omdömen.

  • Varför företag som håller vad de lovar får fler nya kunder.  

  • Hur bluff-företag som inte har i näringslivet att göra får färre kunder.

  • Varför företag som aktivt jobbar med att attrahera omdömen tenderar att prestera bättre än företag som inte gör det.

  • Hur du blir ett rekommenderat företag 2019

Anmäl dig till nästa frukostseminarium den 4e april och lyssna till Mikael Jonsvreten, VD på TriffiQ berätta om hur de använder omdömen.


Reco.se är Sverige största oberoende plattform för omdömen. Idag hjälper reco.se ca 2500 företag att samla in omdömen från deras kunder. Däribland flera stora varumärken såsom Fastighetsbyrån, Mekonomen och Hemfrid.


Både positiva och negativa omdömen visas upp, i syfte att ge en ärlig och transparent bild som återspeglar verkligheten. Det hjälper helt enkelt konsumenten att anlita rätt företag.

 

91% läser omdömen innan de väljer företag
Konsumenterna har idag större makt än någonsin. 91% läser omdömen innan de väljer att anlita ett företag (92% inom B2B). Det går inte att blunda för att konsumenterna i allt högre utsträckning jämför olika alternativ innan de väljer vilket företag de ska vända sig till.


Digitaliseringen gör att konsumenter får mer, och BÄTTRE information än tidigare. Det är en utveckling vi vill främja och företag måste följa med i detta beteende.


jonathan“Vi visar helt enkelt upp vilka företag som levererar på kundernas förväntan, och vilka som inte gör det. Det hjälper konsumenterna att anlita rätt företag.”

– Jonathan Ragnartz, marknadsansvarig på Reco.se.  


Samtidigt är det endast 14% av konsumenterna som litar på annonser på nätet vilket naturligt leder till att du som företagare måste bli mer kundorienterad, göra ett bättre jobb för varje enskild kund samt se till att visa upp detta för potentiella kunder. Omdömen är då ett genuint, transparent och enkelt sätt att visa detta på. Berätta inte vad som är bra med dig, låt dina kunder göra det jobbet åt dig.


Konsumenterna har makten över vilket företag de ska välja, men du har möjlighet att påverka vilken information som konsumenterna ska få. En viktig del är just omdömen, 78% vänder sig direkt till företaget efter att ha läst omdömen.


Danielilic“Vi har aldrig haft det så lätt vid införsäljningar som vi har det nu. Våra omdömen talar sitt tydliga språk”

– Daniel Ilic, VD, Renew Service.


Omdömen hjälper alltså konsumenter att välja rätt företag, samtidigt som de hjälper
företag som levererar på kundernas förväntan, att få fler nya kunder.


Grunden är trovärdighet, transparens och feedback
Att våga fråga dina kunder om deras åsikt ger dig chansen att rätta till eventuella problem och vända en mindre nöjd kund till att bli en riktigt bra ambassadör för ditt företag.  


Mikael Jonsvreten, VD på TriffiQ menar att deras omdömen ligger till grund för en snabb förbättring av organisationen vilket leder till att TriffiQ hela tiden utvecklas till att leverera ännu bättre produkter till sina kunder.


Inget företag har genomgående nöjda kunder. När du får ett negativt omdöme är det därför viktigt att du:

  1. Lyssnar på vad kunden är missnöjd med, är det något ni kan förbättra?

  2. Bemöter omdömet med vetskapen om att tusentals potentiella kunder kommer att läsa svaret. Här har du chansen att visa hur ni hanterar eventuella brister. 

Läs mer om hur du bemöter negativa omdömen här


Mikael använder både positiva och negativa omdömen i införsäljningsprocessen. Det hjälper TriffiQ att visa upp sin identitet. När TriffiQ inte bara säljer in sina fördelar, utan även diskuterar hur de hanterar eventuella brister leder det till en avslappnad dialog och därmed en större chans att få in kunden på rätt grunder. 


Anmäl dig till nästa frukostseminarium den 4e april och lyssna till Mikael Jonsvreten, VD på TriffiQ berätta om hur de använder omdömen.


Sammanfattningsvis

  • Omdömen hjälper konsumenterna att välja rätt företag.

  • Genom omdömen får företag veta vad de kan förbättra.

  • Företag som levererar på kundernas förväntan får fler nya kunder.  

  • Bluff-företag som inte har i näringslivet att göra får färre kunder.

  • Företag som aktivt jobbar med att attrahera omdömen tenderar att prestera bättre än företag som inte gör det.

  • Börja samla in omdömen idag och bli ett rekommenderat företag 2019

Se videon där Mikael Jonsvreten berättar om hur de använder omdömen. 

 

 

Dela den här artikeln: