73% tycker att omdömen äldre än 3 månader är mindre relevanta

Published: 29, August 2017 at 04:19

Omdömen som är äldre än 3 månader är mindre relevanta, detta anser 73% av konsumenterna som svarade på den årliga undersökningen; Local Consumer Review Survey, en undersökning om hur konsumenter läser och använder omdömen online.  

reviews-1.jpg

Det är därför viktigt att se till att det alltid finns aktuella omdömen om företaget så att potentiella kunder maximerar den tillit du vill att de ska känna för ditt företag.  

Det söks hela tiden efter lokala företag på internet
Det är faktiskt bara 5% som aldrig söker efter lokala företag på internet. Resterande 95% har någon gång gjort det vilket talar för att det är oerhört viktigt hur ditt företag framstår på internet.

  • 53% av konsumenterna söker efter lokala företag en gång i månaden.
  • Hela 91% läser omdömen om lokala företag på internet.
  • Google tycker att det är så viktigt med omdömen att de visar upp omdömen från trovärdiga tredjepartssajter.
  • 63% använder sig av sökmotorer för att hitta omdömen om företag.
  • 37% går direkt till omdömessajter för att direkt läsa vad andra konsumenter skriver om företag.

Eftersom att Google har börjat visa upp omdömen från trovärdiga tredjepartssajter kan vi anta att samtliga som söker efter ett företag på internet, via en sökmotor eller direkt på en omdömessajt kommer att exponeras för tidigare kunders erfarenheter med ditt företag.

Vikten av aktuella omdömen
Det är inte bara viktigt att det finns omdömen om företaget, det är dessutom viktigt att omdömena är aktuella. Att ha ett stadigt inflöde av omdömen hjälper konsumenten att få en bild av hur ditt företag är just idag, inte för flera månader eller år sedan.

Konsumenter som tar del av äldre omdömen kommer inte att påverkas lika mycket i sitt köpbeslut som om det finns dagsaktuella omdömen. Självklart påverkas trovärdigheten lite olika beroende på vilken bransch företaget är verksamt i. Vissa företag har högre personalomsättning som direkt kan påverka servicen vilket bidrar till att det är viktigare att få in omdömen oftare än företag där man handlar mer sällan eller där kvalitén inte påverkas lika lätt.

Strategi för att alltid ha aktuella omdömen
Att få sina kunder att hela tiden skriva aktuella omdömen är en konst som kan vara väldigt tidskrävande, men det behöver inte vara det. Med rätt strategi och rätt verktyg kan du enkelt samla in omdömen på rutin och på så sätt bli betydligt bättre på nykundsanskaffning.

Glöm inte bort är att det absolut viktigaste är att du tar hand om dina nuvarande kunder. Det krävs bara några lojala ambassadörer som gillar ditt företag för att du ska komma i kontakt med mängder av nya potentiella kunder. Bra och trovärdiga omdömen online ger dig ett enormt försprång redan innan du har varit i kontakt med kunden första gången.

Reco tipsar: Ett bra sätt att öka trovärdigheten för dina omdömen är att alltid besvara kundernas kommentarer, helst så personligt det går.

Mer om digitala rekommendationer

  Källa: https://www.brightlocal.com/learn/local-consumer-review-survey/

Dela den här artikeln: