Dina potentiella kunder läser om ditt företag

Published: 10, April 2018 at 11:17

Det har aldrig tidigare varit så viktigt med kundomdömen som det är idag. 93 procent läser omdömen om ditt företag för att ta reda på om det är bra eller inte. I det här inlägget får du veta hur du ska göra för att inte gå miste om nya kunder.

I Sverige söks det varje dag 55 miljoner gånger på Google. Dina potentiella kunder kommer att söka efter ditt företag. Antingen för att läsa om ditt företag och dess tjänster eller för att hitta dina kontaktuppgifter. Det är vid detta tillfälle de ser dina kundomdömen för första gången.

surebabyes

På Reco.se kan vi efter att ha analyserat vår egen data konstatera att företag som proaktivt jobbar för att samla in omdömen från sina kunder har 340 gånger mer trafik på Reco än de företag som inte gör det. Det visar tydligt att kundomdömen är någonting som verkligen engagerar. En hygienfaktor för ditt företag.  

Även om du inte har några insamlade omdömen idag förstår jag att du jobbar hårt för att dina kunder ska vara nöjda med dig. Troligtvis arbetar du också för att utvecklas och hela tiden ge ännu bättre service till dina kunder. Varför inte visa upp vad dina kunder tycker om dig? På så sätt får du också den feedback du behöver för att utvecklas i rätt riktning.  

Negativa omdömen
Det finns inte ett företag idag som genomgående har nöjda kunder. Förr eller senare kommer du få en kund som är mindre nöjd, oavsett hur mycket du kämpar eller hur väl du presterar. Det kan kännas frustrerande.

Med vetskapen att 93 procent dessutom kommer läsa det negativa omdömet kan det upplevas som orättvist att dessa besökare inte får en korrekt bild av ditt företag. Framförallt när du vet att dina kunder egentligen är nöjda.

Enligt Local Consumer Review Survey är det 2 av 3 som bildar sig en uppfattning om ditt företag efter att ha läst fyra omdömen. Dessutom ska dina omdömen inte vara äldre än tre månader, då potentiella kunder vill se aktuella omdömen när de står inför ett beslut.

Slutsatser
Sammanfattningsvis kan vi konstatera att ditt företag helt enkelt behöver kundomdömen för att inte gå miste om några nya affärsmöjligheter. Vi på Reco.se kan hjälpa dig att lyckas med det genom att:

  • Sätta en plan för kontinuerlig insamling av aktuella omdömen.
  • Visa upp dina omdömen på alla tänkbara platser där dina kunder finns.
    På din hemsida, på Google, i tryckt marknadsföring, etc.

Därtill krävs det inte mycket mer från din sida. Mer än att njuta av ett härligt resultat. Tveka inte att kontakta oss om du har några frågor.

Mer om digitala rekommendationer

Dela den här artikeln: