Därför måste du lära känna dina kunder

Published: 15, May 2018 at 04:43

Att bygga upp och driva ett fungerande företag är svårt. Du har troligen genomlevt många år av motgångar och en rad misslyckanden innan du kommit dit du är idag. Självklart vill du att alla kunder ska vara nöjda. Frågan är om du känner dina kunder tillräckligt bra?

Lyckas du ge dina kunder en bra upplevelse kommer de med stor sannolikhet att anlita dig fler gånger. De kommer dessutom tala gott om dig inför sina vänner och bekanta, en trevlig situation som de flesta företag vill sitta i helt enkelt.

Föreställ dig att allt du kämpat för leder fram till att du får:

  • Nöjda och återkommande kunder.
  • Nya kunder på rekommendation från befintliga kunder.

Många företag verkar dock lägga större delen av sitt fokus på att sälja in helt nya kunder. Så mycket att de glömmer bort att ta hand om redan befintliga kunder.

Värde för kunden eller kundens värde för dig?
Låt oss anta att dina kunder stannar hos dig under en femårsperiod. Det betyder att värdet på den första införsäljningen är 20% av det totala värdet. Ändå är det där du lägger den största delen av ditt fokus.

Resterande 4 år av samarbetet står alltså för 80% av det totala värdet för den kunden. Genom att vrida lite på var du spenderar din energi kan du göra dina befintliga kunder nöjdare. Det gör du helt enkelt genom att lägga mer energi på att utveckla de tjänster ni har för att ge ett större värde och en bättre tjänst till era nuvarande kunder.

  • Ta reda på vad dina kunder tycker mer eller mindre om.
  • Lär känna dina kunder.
  • Ha tålamod och se till att dina kunder växer och utvecklas.

diagram_blogg

Genom att hjälpa dina kunder nå framgång kommer deras relation till ditt företag stärkas. Har du det inte tidigare kommer du snart ha många återkommande kunder som rekommenderar dig till flera människor i sin omgivning.

goodbusiness

När du frågar dina kunder vad de tycker får du nämligen svar på vad du gör mer eller mindre bra. Då får du den information du behöver för att kunna utveckla din verksamhet med utgångspunkt från vad dina nuvarande kunder säger (De som faktiskt vet vad ditt företag går för). De omdömen du får från kunderna kommer också hjälpa dig att lägga mer tid på befintliga kunder. Samtidigt som du kommer öka din nykundsanskaffning!

Mer tid till nuvarande kunder + ökad försäljning
Det kanske låter märkligt att du ska kunna lägga mer tid på dina befintliga kunder och samtidigt öka din försäljning. Poängen är att du genom att lägga tid på att hjälpa dina kunder att växa kommer de också uppleva att de får en tjänst som verkligen bidrar med ett ökat värde för dem. Kunderna blir då mer benägna att tala gott om ditt företag. Likt ambassadörer. Kan du få alla dina ambassadörer att skriva om ditt företag kan du se till att tusentals potentiella kunder får ta del av vad dina nuvarande kunder tycker om dig.

Visa upp dina omdömen
Det finns flera fördelar med att ha en strategi för insamling av omdömen. Nyligen genomfördes ett experiment där man genom kundomdömen som enda marknadsföringskanal fick en påhittad restaurang att bli nummer 1 av över 18.000 restauranger i London. Någonting som bekräftar att subjektiva berättelser från tidigare kunder väger tungt när nya kunder väljer vilket företag de ska anlita.

Primärt är den största fördelen just dina omdömens påverkan på potentiella kunder. Det är helt enkelt fler som väljer att handla av dig om du kan visa upp vad dina tidigare nöjda kunder tycker. Men det ger dig också möjligheten att förbättras. Den feedback du får är värdefull, ta den till dig och låt er förbättras utifrån vad era kunder säger.

När du samlar in omdömen är det ju självklart också viktigt att du visar upp dessa på relevanta platser. Ett måste är på din hemsida där du vet att besökarna tar sina köpbeslut. Det ger dels en ökad konvertering, men det gör också din hemsida mer kvalitativ. Desto oftare din hemsida uppdateras med omdömen, desto bättre rankar den i sökresultaten.

Skärmavbild 2018-05-15 kl. 11.38.53

 

Skärmavbild 2018-05-15 kl. 11.36.57

Dela den här artikeln: